Publicació 19

Moble: territori, tradició i Nova Artesania

Portada Publicació

L’interès per l’artesania ha ressorgit en els últims anys. En aquest context, les jornades Moble: Territori, Tradició i Nova Artesania, celebrades a Barcelona al maig de 2023 i que vam organitzar des de l’Associació per a l’Estudi del Moble, van reflexionar sobre temes com el territori, la tradició, la innovació i la Nova Artesania en el disseny de mobles. Aquesta publicació 19 reuneix les contribucions més rellevants d’aquestes jornades.

Col·laboració entre el disseny i la nova artesania

Avui enfrontem un canvi de paradigma degut a la crisi de sostenibilitat, l’esgotament de recursos naturals i la digitalització. Aquest panorama ha generat un retorn a l’artesania, similar al moviment Arts and Crafts del segle XIX a Anglaterra. Però, a quin tipus d’artesania ens referim?

Martín de Azúa analitza la col·laboració entre disseny i artesania, destacant que la imatge de l’artesà tradicional aïllat és simplista. Els artesans actuals dominen materials i tecnologies avançades, sent essencials en el desenvolupament de productes. Aquesta col·laboració entre dissenyadors i tallers especialitzats defineix la Nova Artesania.

Manuel Martínez Torán aborda el concepte teòric de la Nova Artesania, que sorgeix en els anys 60 i ressorgeix després de la crisi de 2008, renovant-se a través de l’art i el disseny. A més, es va debatre la relació entre les marques de luxe i l’artesania, qüestionant si aquestes marques respecten els principis tradicionals del treball artesanal.

En el Museu del Disseny de Barcelona, moltes peces van sorgir de la col·laboració entre dissenyadors i tallers locals, com explica Rossend Casanova. Aquesta combinació de disseny i artesania continua sent reeixida, com demostra l’empresa Expormim, que s’ha reinventat per a adaptar-se al mercat. No obstant això, de Azúa assenyala que els petits tallers no poden produir a gran escala, la qual cosa encareix els seus productes.

El paper de les noves tecnologies en el disseny de mobiliari dels nous artesans

La innovació tecnològica també és clau en la Nova Artesania. Marielena Papandreou aborda la fabricació robòtica aplicada a mobles personalitzats, mentre que Guillem Ferran reflexiona sobre el procés de creació de la seva obra On la Memòria Solia Asseure’s, un exemple de la convergència entre tradició i innovació.

Beatriz Zuazo analitza com les eines digitals, com l’ensenyament en línia o el micromecenatge, beneficien als artesans.

La Neoartesania vinculada al territori

El concepte de moble popular va ser estudiat per Donato Alfaro Martín, qui destaca l’escàs reconeixement d’aquest patrimoni en els museus. Paral·lelament, Ramón V. Díaz del Camp explora els mobles dissenyats per Miguel Fisac, mentre Gerard Verdaguer analitza l’evolució de l’artesania en centres de producció locals.

En territoris específics, María Aguilar Alejandre explora el mobiliari contemporani andalús, mentre que Llara Font Corripio examina la Neoartesania a Astúries. Totes dues regions mostren com el disseny coexisteix amb tradicions en decadència. També es va qüestionar la qualitat d’uns certs productes de turisme, etiquetats com a artesans però associats a la baixa qualitat.

Per part seva, Josep Mañà i José Manuel Salgado lamenten la desaparició d’uns certs oficis tradicionals, com la fabricació de cadires de boga, que encara que culturalment valuosos, no són viables comercialment.

A més, els estudis sobre el mobiliari dels segles XVI i XVII, realitzats per Mariano Cecilia i Gemma Ruiz Ángel, juntament amb l’anàlisi del mobiliari rural català de María de l’Aigua Cortés Elía, demostren la riquesa del patrimoni moble espanyol.

Finalment, des d’una perspectiva de gestió del patrimoni, Kika Coll i Jordi Abella destaquen la necessitat de considerar el patrimoni cultural i natural conjuntament. Juan Valadés Sierra subratlla que la tradició es construeix des del present, una reflexió que va tancar les jornades.

En resum, aquestes jornades evidencien un retorn a l’artesania en el disseny de mobles, però amb un enfocament renovat que combina tradició i innovació tecnològica. La publicació convida a reflexionar sobre aquests temes clau per a entendre el moble contemporani.

Índex (edició en castellà i català)

Presentacions / Presentaciones ……………………………………………………………………………………….. 5

Pròleg / Prólogo ……………………………………………………………………………………………………………….. 9

Expormim. La integración de la artesanía en la cultura del proyecto 
Francisco Javier Pastor Castillo………………………………………………………………………………………….. 13

 El falso conflicto entre artesanía y diseño
Martín Azúa ……………………………………………………………………………………………………………………… 23

 Explorando las posibilidades de la fabricación robótica en el diseño de muebles 
Marielena Papandreou ……………………………………………………………………………………………………… 29

Orígenes, referencias y proceso de diseño del proyecto Donde la Memoria Solía Sentarse
Guillem Ferran Masip ……………………………………………………………………………………………………….. 39

 La transición de la artesanía ante el paradigma tradición e innovación 
Manuel Martínez Torán ……………………………………………………………………………………………………… 47

 Artesanía y contemporaneidad en el diseño de mobiliario andaluz 
María Aguilar Alejandre ……………………………………………………………………………………………………. 61

La Neoartesanía en Asturias. Una reflexión sobre su situación a través de los trabajos en madera en la zona rural
 Llara Fuente Corripio …………………………………………………………………………………………………….. 71

Interpretar la tradición hoy: la Nueva Artesanía 
Beatriz Zuazo González………………………………………………………………………………………………………85

Peces amb valor artesà a la Col·lecció de Disseny de Producte
del Museu del Disseny-DHub
Rossend Casanova. ………………………………………………………………………………………………………… 97

El mueble popular como patrimonio etnográfico y su valoración social a través de la publicación en la revista Lazos 
 Donato Alfaro Martín …………………………………………………………………………………………………… 107

T&T (Tradición y Territorio): dos propuestas de Miguel Fisac 
 Ramón V. Díaz del Campo Martín-Mantero …………………………………………………………………….. 117

Tórdea, los últimos silleiros de Lugo
José M. Salgado Mosquera ……………………………………………………………………………………………. 131

Les cadires de balca a Catalunya, seients característics del mobiliari tradicional i popular 
 Josep Mañà ……………………………………………………………………………………………………………….. 141

La contribució dels torners de fusta en la fabricació i disseny de mobles des del segle xix.
Del torn de ballesta al control numèric. Del petit taller a la fàbrica 
Gerard Verdaguer Reig ………………………………………………………………………………………………… 149

Proyectos de muebles para uso de la corporación municipal lucense en la segunda mitad del siglo xix
Francisco Xabier Louzao Martínez …………………………………………………………………………………. 157

Tradición, artesanía y arte popular del mueble. Luces y sombras en Extremadura 
Juan M. Valadés Sierra ………………………………………………………………………………………………… 165

Artesania a Mallorca. Gestió del patrimoni 
Kika Coll Borràs …………………………………………………………………………………………………………… 173

El arte de la talla en el sur de la Corona de Aragón: el mobiliario de las elites religiosas y civiles durante la Edad Moderna 
Mariano Cecilia Espinosa i Gemma Ruiz Ángel ………………………………………………………………… 183

La recerca, l’estudi i la recuperació del moble del Pirineu des de l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu 
Jordi Abella i Josep Tugues ……………………………………………………………………………………………. 193

Els oficis de la fusta en el segle xvii. Fusters, escultors i serradors al Gironès, la Garrotxa, la Selva i l’Empordà:
 fabricar mobles, confeccionar retaules i construir cases 
Xavier Solà i Colomer …………………………………………………………………………………………………… 201

Els mobles tradicionals de les masies a la Catalunya Central. La cuina com a exemple d’espai domèstic 
María del Agua Cortés Elía ……………………………………………………………………………………………. 221

Editat per l’Associació per a l’Estudi del Moble

Direcció: Àngels Parés Roura
Edició alterna articles en català i castellà
ISBN978 -84-122155-4-0
Núm. Pàgines: 231

Mides: 21 x 29.7 x 1.4 cm
Pes: 690 g

Data publicació: Novembre 2024

Preu enviament: 6’95€

Amb el suport de: 

Subscriu-te al nostre AEMnews quinzenal per a no perdre’t cap dels nostres esdeveniments.

    Nom i Cognom (requerit)

    Correu electrònic (requerit)